Pages

Tuesday, May 2, 2017

Ilmu percuma.

Salam sejahtera,

Ilmu merupakan satu kunci yang amat berharga selepas wang, walaupun begitu wang itu penting untuk mendaptkan ilmu. Apabila mencintai ilmu maka kita akan mudah untuk melakukan sesuatu perkara.

Dengan ilmu kita dapat melakukan sesuatu urusan dengan mudah dan lebih kreatif. Orang yang berilmu akan melakukan sesuatu perkara dengan lebih berkesan. Sebagai contoh apabila kita ada ilmu dalam menggunakan perisian "microsoft word" kerja-kerja yang melibatkan penulisan menjadi lebih mudah.

Kerja yang melibatkan rutin yang sama akan menjadi lebih cepat dan terurus. Masa yang digunakan lebih singkat maka banyak kerja lain yang boleh diuruskan. Sumber ilmu pada masa kini amat luas. Ia terdiri daripada sumber digital antaranya internet, video, audio, ebook dan ezain selain itu terdapat juga bahan bercetak seperti buku, majalah dan akhbar.

Sumber ilmu juga ada yang percuma dan berbayar. Bagi yang tidak mempunyai kewangan yang mencukupi maka gunakanlah sumber percuma. Sumber ini juga dapat memberikan ilmu yang sangat berguna jika kita pandai menggunakannya dengan betul.

Namun kita sering mengangap bahawa ilmu percuma sebagai bahan yang tidak berguna. Sedangkan ilmu yang berbayar lebih bagus. Sememangnya yang berbayar itu lebih premium namun tidak semua yang berbayar itu bagus untuk kita.

Hargailah setiap sumber ilmu yang diperolehi kerana ia adalah yang terbaik bagi kita pada masa tersebut. Gunakanlah ilmu itu untuk meningkatkan kemahiran dan pengetahuan kita dalam bidang tertentu, terutamanya dalam pekerjaan seharian.

Carilah ilmu dan hargailah ilmu.

Jom kongsi.
#coretansyah


**************************************************************************************** 
Maklumat ini boleh dikongsikan dengan mengekalkan maklumat asal penulis. Maklumat penulis: Syaharudin merupakan seorang guru dan penulis blog separuh masa. Mempunyai blog untuk perkongsian perniagaan internet dan motivasi. http://www.rahsiapendapatanpasif.com ****************************************************************************************

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...