Pages

Monday, February 16, 2009

Peluang masih ada...

Salam,
Semoga anda sentiasa ceria dan sihat. Keputusan UPS baru jer keluar, ada yang gembira ramai gak sedih. Yelah dah dpt keputusan yang tak seperti di harap. Siapa yang bersalah??? Namun peluang kedua masih ada, jangan sia-siakan peluang ini.
Peluang bukan sentiasa datang, jadi hargailah apa yang masih ada. Masih belum terlambat untuk memperbaiki keputusan anda. Dapatkan bantuan daripada rakan atau pensyarah jika perlu. Jangan hanya bersedih dan menyalahkan diri dan orang lain.
Bagi yang telah mendapat keputusan baik jangan terlalu angkuh, anda masih perlu melipatganda usaha agar tidak akan kecundang pada peperiksaan akhir. Setiap usaha tidak akan lengkap jika kita tidak memohon pertolongan dari Yang Maha Esa.

Sekian, wassalam.

ps: nak tambah pendapatan boleh klik disini.

Thursday, February 12, 2009

Roket air.....

MinisiteTanpaPhotoshop


Salam.
Wah hebat juga roket air ni, baru test pelancar. Pada hari pertandingan pasti sengit. Nak buat roket air tak susah hanya perlu botol 1.5l, kertas keras, plastesin, kad bord, gunting, dan pelekat.
Rekabentuk pula terpulang kepada anda nak buat banyak fin atau kepala yang tajam. Selagi ia nampak seperti roket, namun kenalah ikut peraturan pertandingan. Jika nak main sendiri tak kisah.
Nak buat pelancar pun mudah je. Hanya guna batang paip pvc dan pam motor. Saiz pelancar bergantung kepada anda. Biasanya pertandingan roket air ni ada tiga kategori yang pertama ialah brdasarkan roket yang paling jauh, kedua tembah sasaran (hit target)dan ketiga ialah payung terjun. Bagi setiap kategori peraturan adalah berbeza. Sekarang ni pun saya sedang mencari peraturan yang standard bagi pertandingan.
Jika ada sesiapa yang boleh membantu adalah amat dihargai.
Sekian wassalam.

Thursday, February 5, 2009

Tulis idea anda...



Salam,
Semoga hari sentiasa cerah dan bersinar.
Setiap makhluk yang ada dibumi ini ada kelebihan dan kegunaan masing-masing. Jadi jangan anggap diri anda tiada fungsi dan tidak berguna. Semua orang ingin berjaya namun kejayan adalah ukuran individu. Kita mungkin anggap mereka tidak berjaya namun bagi mereka ia sudah berjaya. Macam seorang kaki pancing kejayaan yang dirasai adalah apabila mendapat ikan. Kita mungkin kata ikan kecil tak berbaloi namun itu adalah kejayaan bagi mereka.
Bagi mencapai sesuatu kejayaan kita perlu mempunyai perancangan. Dengan dengan rancangan yang baik pun belum tentu akan berjaya jika anda masih meletakkannya di dalam fikiran. Oleh itu anda perlu menulis setiap perancangan atau matlamat agar ia dapat di terjemahkan secara nyata. Bacalah matlamat tersbut setiap hari agar ia manjadi sebati dengan diri dan fikiran anda.
Dengan itu jangan lupa tulis setiap idea yang anda dapat agar ia boleh menjadi matlamat anda pada masa akan datang. Idea yang datang mungkin tidak sesuai pada masa tersebut namun ia akan berguna pada masa yang lain. Anda tidak akan menyesal jika anda sudah mempunyai perancangan terhadap perkara tersebut.
Sekian wassalam.

Wednesday, February 4, 2009

Fikir positif..

Salam,
Hari yang cerah tidak sentiasa kekal, bersedialah dengan payung jika nampak mendung. Semoga anda sentiasa ceria dan tersenyum...
Supaya hidup sentiasa ceria dan gembira petua yang biasa diberikan ialah sentiasalah berfikiran positif. Betul tu jiak tak percaya anda boleh cuba. Bangun dari tidur hingga anda tidur kembali sentiasa berfikiran positif. Nak cakap mudah lah bila nak buat wah bukan main susah.
Maklumlah kita ni terlalu banyak disogokkan dengan perkataan-perkataan negatif. Dari kecil hingga besar perkataan JANGAN adalah biasa didengar. Mungkin disebabkan itu lah maka kita ni susah nak fikir perkara yang positif.
Jika kita lihat pemandu yang memandu laju, terus perkara negatif yang terlintas difikiran. Tahukah anda apabila berfikir positif maka kita tidak akan marah dengan perkara tersebut, ini akan mengurangkan tekanan.
Sentiasalah berfikiran positif, demi menjaga kesihatan dan menarik ilmu yang bermanfaat kepada anda.
Sekian, wassalam.

Tuesday, January 6, 2009

Akal dan otak....

Salam
Semoga anda sentiasa gembira dan ceria. Apakah niat anda pada pagi tadi? Dah terlaksana ker hri ni??? Kenapa kita perlu mulakan bangun pagi dengan doa?? Ia merupakan sunnah dan telah di ajar oleh Nabi kita. Ia bertujuan agar kita sentiasa mendapat keberkatan sepanjang hari. Bila dah cakap bab doa ni lemah lah kan, makluklah kita bukan pandai sangat nak doa guna bahasa arab. Tak kesah lah guna bahasa apa pun kan Allah tu maha berkuasa. Dia yang menjadikan setiap makhluknya, Maka Dia akan tahu apa yang diciptaikanNYA.
Manusia merupakan makhluk yang paling istimewa ini memang telah dinyatakan dalam Al-Quran. Kenapa manusia dijadikan begitu? Mungkin disebabkan manusia merupakan pemimpin di bumi ini. Apa yang berlaku pada hari ini telah diramal oleh para Malaikat, dimana segala kerosakan yang berlaku adalah disebabkan oleh tangan-tangan manusia. Namun Allah itu lebih mengetahui.
Manusia diberikan otak, sama seperti setiap makhluk, perbezaannya hanya pada akal. Gunakan lah akal sebaik mungkin agar anda sentiasa mendapat rahmat dan keberkatan. Jika mengunakkan otak sahaja maka anda sama seperti makhluk-makhluk lain yang melata di bumi ini.
Sekian wassalaam.

Monday, January 5, 2009

Good luck....

Salam
Semoga anda telah bersedia untuk menduduki UPS...
Sedar ker tak rupanya dah 10 minggu berlalu.Semoga anda masih ingat apa yang telah dipesan oleh guru-guru, walaupun UPS ni hanya 10% namun ia amat penting bagi anda jika atas pagar. Setiap perkara yang penting perlu buat dengan bersungguh-sungguh.
Cubalah capai bintang dilangit, jika tak berdaya puncak gunung pun ok....
Semoga berjaya dalam exam...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...