Pages

Sunday, April 30, 2017

Kaedah sampul.

Salam sejahtera,

Syukur kita dapat berjumpa lagi untuk berkongsi ilmu berkaitan pengurusan kewangan. Kali ini saya ingin kongsikan satu kaedah menyimpan menggunakan sampul. Dalam post yang lepas iaitu "Bila dapat gaji" anda telah mengetahui kaedah pertama iaitu menyimpan. 

Kali ini kita akan bincangkan satu kaedah menyimpan menggunakan sampul. Kaedah ini amat mudah kera kita hanya perlu menyediakan sampul mengikut tujuan simpanan tersebut. Sebagai contoh untuk perubatan, kecemasan, pelaburan, melancong dan belajar. 

Maka kita perlu menyediakan lima sampul yang sama saiz. Peratusan untuk setiap sampul juga mengikut kepentingan yang kita tentukan. Seperti sampul melancong pada hujung tahun maka kita ada 10 bulan untung menyimpan. Maka kita boleh membuat sedikit kira-kira untuk mencapai jumlah yang diperlukan.

Jika peruntukan ialah 3 ribu, maka setiap bulan kita perlu memasukkan RM300 ke dalam sampul tersebut. Begitulah yang kita perlu lakukan untuk setiap sampul. Sungguh mudah kan pasti anda dapat melakukannya. 

Mulakan sekarang pasti anda akan mendapatkan hasil pada masa akan datang.

Jom kongsi
#coretansyah


**************************************************************************************** 
Maklumat ini boleh dikongsikan dengan mengekalkan maklumat asal penulis. Maklumat penulis: Syaharudin merupakan seorang guru dan penulis blog separuh masa. Mempunyai blog untuk perkongsian perniagaan internet dan motivasi. http://www.rahsiapendapatanpasif.com ****************************************************************************************

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...