Syukur hari ini dapat belajar
kaedah untuk melakukan copywriting storytelling. Secara umum terdapat peraturan
yang perlu dipatuhi supaya copywriting berjaya menarik pembaca untuk membaca
sehingga ke ayat terakhir.
Menulis copywriting menggunakan
storytelling sebaiknya mempunyai cerita yang berkaitan sesuatu topik dan
ditambah dengan perasaan. Sebagai contoh apabila ingin menceritakan kelazatan
menikmati kambing bakar.
“Dengan bau enak yang menusuk
hidung, aroma kelazatan kambing golek memanggil untuk segera dijamah. Percikan rempah
yang jatuh ke arang menambah bunyi desiran diikuti asap yang menyelubungi kedai.
Walaupun hari yang panas terik dengan sang matahari memancar garang, tidak
mematahkan semangat penggemar kambing golek beratur panjang menunggu tempat
kosong.
Sekali cuba pasti akan terngiang-ngiang
di minda untuk kembali membasahkan tekak dengan kelazatan daging yang empuk
serta berjus. Rempah ratus yang diperap menjadikan rasa asli zaman Nusantara.”
Itu adalah contoh storytelling
yang boleh dihasilkan, paling mudah ialah dengan melakukan kaedah penceritaan seperti
berbual dengan rakan. Kaedah ini perlu dipelajari dan dilatih supaya dapat
menghasilkan ayat yang lebih menarik.
Teruskan belajar dan menulis supaya setiap
ilmu yang dipelajari menjadi amalan serta sumbangan kepada masyarakat.
Maklumat Penulis: Syaharudin merupakan seorang guru fizik. Bagi menyampaikan maklumat untuk panduan semua agar dapat membantu walau sekecil mana pun ilmu tersebut. "Perkongsian ilmu yang baik akan menjadi jambatan yang kukuh ke akhirat."