Pages

Thursday, April 27, 2017

Bila dapat gaji 2.

Salam sejahtera,

Syukur kita masih dapat bersama pada kali ini untuk berkongsi sedikit ilmu berkaitan dengan pengurusan kewangan. Dalam post yang lepas "Bila dapat gaji" saya ada menyatakan apa yang perlu dilakukan apabila mendapat gaji. Anda boleh baca dipost yang lepas.

Kali ini saya ingin kongsi kan perkara penting yang perlu dilakukan apabila dapat gaji. Setelah melakukan perkara pertama tersebut, kita perlulah mengeluarkan sedikit daripada gaji tersebut untuk bersedekah. Sedekah yang paling utama adalah kepada kaum keluarga. 

Oleh itu berikan sedikit bantuan kewangan kepada ibu bapa jika mereka masih ada. Jika mereka telah tiada bantulah bapa saudara atau ibu saudara yang memerlukan. Kerana mereka juga adalah ibu dan ayah kita. 

Dengan bersedekah kita akan mendapat banyak manafaat selain ganjaran dari 10 kali ganda sehingga 700 kali ganda. Kita akan dihindari dari penyakit, dari kesusahan dan bermacam-macam lagi manafaat. Berapa banyak kita perlu sedekah? Lagi banyak lagi bagus. 

Ya macam orang yang sangat memerlukan hanya memiliki RM10, jika dia sedekahkan RM5 maka itu 50% dari wangnya. Namun jika kita mempunyai RM100 jika sedekakkan RM10 hanya baru 10% dari wangnya. Anda nilaii sendiri berapa yang anda ingin sedekah kan. Namun jangan membebankan diri, serta jangan tunggu kaya dahulu baru mahu sedekah. 

Berapa pun nilai yang diberikan bukan menjadi ukuran. Paling utama ialah istiqamah bersedekah. Jadikan satu rutin setiap kali ke masjid pasti memasukan RM1 ke dalam tabung. Itu lebih baik dari memberi sekali banyak namun tidak konsisten. 

Semoga sedikit perkongsian ilmu ini memberikan manafaat untuk kita semua. 

Jom kongsi. 
#coretansyah


**************************************************************************************** 
Maklumat ini boleh dikongsikan dengan mengekalkan maklumat asal penulis. Maklumat penulis: Syaharudin merupakan seorang guru dan penulis blog separuh masa. Mempunyai blog untuk perkongsian perniagaan internet dan motivasi. http://www.rahsiapendapatanpasif.com ****************************************************************************************

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...